dimarts, de juliol 01, 2008

En dos dies: Ljubljana

Si mai em perdo, busqueu-me a Ljubljana. És una de les ciutats que més m'agraden. Em relaxa. Em fa sentir bé. I em fa sentir a casa, cosa que no em passa gaire sovint. M'agraden els seus carrers, la seva gent, el seu cafè amb gelat i nata. M'agrada el castell, la Presernov trg, m'agrada l'estàtua a Presersen (no sé on porta els múltiples accents que té...), m'agrada la finestra de terra cuita d'on surt la dama a qui Presersen li dedica els poemes.
M'agrada el riu Ljiubljanitca (que he après a pronunciar correctament com “Liublianitza”), m'agraden les terrasses del costat del riu, m'agraden els jardins de les cases que toquen la muralla romana. M'agrada seure i veure com es mouen els ljubljanesos. M'agrada sopar a l'Stari trg, que és la continuació de la Mestni trg, amb les terrasses al mig del carrer, com a França, però amb molta menys gent i molta menys pudor i calor. M'agrada pujar al castell caminant. M'agrada perdre'm pels carrers (per cert, us poso un mapa interactiu!). M'agrada el menjar. M'agrada la cervesa eslovena, tant la Union com la Lasko.
M'agrada moltíssim tot el país.
Suposo que és que s'assembla molt a Catalunya: molt petit i amb de tot. Muntanya, mar, platges i estacions d'esquí. Pots anar d'una punta a l'altra del país en dues hores i mitja. Pots anar de Koper a Maribor en un moment.
Les tres ciutats més grans, Ljubljana, Maribor, Celje, són assequibles caminant. Les més petites, són un passeig. Recomanacions ràpides: per menjar: el restaurant del resort, Gostilna Stern, increïble. Una pasta fantàstica; uns filets perfectes; un peix magnífic. A més, qualsevol de l'Stari trg al vespre, amb una ampolla de vi (no us deixeu enganyar, això sí, el cabernet d'Eslovènia no és el cabernet de Catalunya...). Qualsevol lloc és un bon lloc per menjar. Tingueu present, però, que si nosaltres estem acostumats a dos plats, primer i segon, ells fan uns acompanyaments dels segons plats que nosaltres no sabem acabar-nos.
Recomanacions per dormir: PriMraU, i, si us fa el càmping, el resort és comodíssim, fantàstic, net, amable. El personal és encantador, els recursos estan a mà. I tenen bungalovs i hotel, també. I bé de preu!
En una propera sessió de passió per Eslovènia ja penjaré les fotos de Maribor, Celje, Novo Mesto, Predjama, Ptuj, Bled, Bohiniki Bistrica,...
Però ja us dic ara que no sóc imparcial... O no ho havíeu notat?