Avui llegia la
nota que IntermónOxfam ha fet sobre la pobresa que hi haurà al 2025. Entre
d'altres, han estimat les dades de Catalunya i són esgarrifoses. Però, com li
deia aquest matí al FB d'en Raül Romeva, em sembla molt que aquestes dades són
molt esbiaixades i amb molta intencionalitat política.
Altres vegades ja
he parlat d'economia en aquest bloc (que pretenciosa que sóc, no?) però ara
farem un salt mortal: la vinculació de l'economia amb la política i la
intencionalitat política de les dades economòmiques.
Que l'economia es
basa molt i molt en la confiança ja ho he comentat abans. Però que les dades
que avui fem servir per donar una visió de la situació ens poden dur a generar
una situació no volguda i reproduir precisament allò que volem evitar, encara
no ho havia explicat. Intentaré ser el màxim de clara en la transcripció del
meu pensament.
Les projeccions
de futur, que és el que IntermónOxfam amb aquesta nota, sempre es basen en
alguna hipòtesi. Com en tot, hi ha hipòtesis pessimistes, hipòtesis pessimistes
i hipòtesis que se'n diuen realistes,entenc que per mitjana entre les altres
dues. Poso un exemple clarificador: he calculat què pagaré, aproximadament,
clar, l'any vinent d'hipoteca (sí, sóc una pringada). Per saber què pot ser que
pagui, he fet diferents supòsits: que l'Euríbor es mantindrà igual (hipòtesi
optimista), que pujarà (hipòtesi realista) i que pujarà molt (hipòtesi
pessimista). He fet els càlculs i ara ja sé, aproximadament, de quin mal he de
morir l'any vinent. A més, hauria hagut de tenir en compte altres variables,
com que em quedi sense feina o que em retallin el sou (hipòtesi pessimista),
que em quedi igual (hipòtesi realista) o que trobi una feina més ben pagada
(hipòtesi optimista). Amb el càlcul de la hipoteca i del sou que em queda,
doncs, puc avaluar quines són les meves capacitats econòmiques de cara a
inversions (gimnàs, vacances i altres) per a l'any vinent. Doncs el mateix amb l'economia i la política
a gran escala.
Quan
IntermónOxfam fa aquesta projecció i diu que si seguim amb polítiques
d'austeritat tendim cap aquí, està obviant (i per tant, des del meu punt de
vista, invalidant) la quantitat d'escenaris existents en un termini curt de
temps. És a dir, d’aquí al 2025 és certament difícil que no hi hagi hagut
canvis, i canvis, en molts casos bastant importants. I això vol dir que la
política i les polítiques que se’n derivin seran diferents, per força, a les
actuals. No estic dient que siguin ni millors ni pitjors, però segur que seran diferents.
Exemples d’escenaris
que IntermónOxfam no ha contemplat o bé que no ha fet públic que hagi
contemplat:
A nivell econòmic general:
A)
Un creixement
de l’economia, basat en els paràmetres actuals. Més ocupació, més capacitat de
gastar de molta gent, més consum, més despesa, més generació d’ocupació.... Per
tant, increment de la recaptació d’impostos i taxes (directes com les rendes
del treball o indirectes com l’IVA) i així més capacitat econòmica del Govern.
Resultat: no cal, necessàriament, continuar amb polítiques de reducció del
benestar (però això també té a veure amb la decisió política de qui és al
govern que, no ho oblidem, encara respon a allò que la majoria de la població
vol).
B)
Un
creixement de l’economia basat en el decreixement. Començarem a viure amb
menys. Amb menys de tot. Amb menys espai, amb menys diners, amb menys béns
materials, amb menys despesa. Això, evidentment, pot portar a una situació de
sobreestoc de producció i a la destrucció de més lloc de treball, de manera que
és possible que calguin més polítiques de suport. Aquestes polítiques, però, no
tenen per què reduir-se, en tant que es pot reduir en altres partides si no hi
ha demanda per part de la societat. Priorització de les actuacions i de la
decisió de despesa suposen l’increment o
el decrement de les polítiques de suport. És a dir, menys alta velocitat, més
escoles.
A nivell polític general:
a)
Que ens
quedem a Espanya. Des del meu punt de vista (i des del de molts economistes)
això és la ruïna per a Catalunya, pel dèficit fiscal i, per mi, per la presa de
decisions des del govern espanyol que ens impedeix a Catalunya fer altres
polítiques més necessàries. Per exemple, el Pla Renove de cotxes. Per què hem
de pagar la compra de cotxes en lloc de pagar les nòmines de l’administració?
b)
Que
marxem d’Espanya. Els nostres impostos es queden aquí, ingressem més, repartim
entre menys, tot magnífic. O no. Els primers anys seran complicats perquè, a
més de patir algun atac a la nostra economia, ens calen infrastructures que
encara no tenim. Un exèrcit? Un cos
diplomàtic com cal? Inversions en obra pública pendent des de fa dècades? Ja ho
veurem, però n’hi haurà, d’això, segur.
A nivell polític europeu:
1)
Ens
quedem a la UE
2)
Ens
fan fora de la UE (i en aquest cas, en tant que no va tot junt encara, compto
que també xuten a Espanya, ei).
3)
Ens
quedem a l’euro.
4)
Ens xuten
de l’euro.
A nivell demogràfic:
I)
Hi ha
un creixement de la població enorme, donat que tampoc no podem fer gaire coses
més i ens dediquem a quedar-nos a casa i fer alguna cosa per passar l’estona. Cal
tenir en compte també que els darrers del baby boom dels setanta, que són la
meva generació, comença a procrear ara, tard i amb ganes. Estem tenint els
fills quan gairebé hauríem de tenir néts.
II)
Hi ha
un decreixement important de població. Tant per emigració de la població que fa
un temps va immigrar i ara se’n torna als seus països, com per part de la
població nascuda aquí que es va a buscar un futur a qualsevol altra banda, com
per part dels fills de les persones immigrades que ja van néixer aquí i que són
catalans però que decideixen buscar-se la vida als països d’origen dels seus
pares, unes quantes generacions de gent forta i preparada pot ser que marxi. I
també pot ser que molta gent gran, seguint les passes de la gent que va venir
en primera onada migratòria del sud d’Espanya, en el moment de la jubilació
vulgui tornar a casa seva. Ens trobarem, doncs, amb un canvi en l’estructura
social.
A nivell social:
i.
Que s’enforteixin
els vincles entre les comunitats i que es generin xarxes de suport informal,
com poden ser els intercanvis de favors, els bancs de temps, les “mares de dia”
(dones que fan de cangur dels fills d’altres mentre cuiden dels seus, sense
cobrar), que redueixin l’impacte de les necessitats, per no dir de la pobresa.
ii.
Que s’entri
en competició salvatge practicant l’estratègia del free-rider, és a dir, que
cadascú miri per ell, sense avaluar les conseqüències de l’entorn.
Tots aquests aspectes no van per separat. Es combinen entre ells i generen tants escenaris diferents que és pràcticament impossible saber quina serà la situació l’any 2025. Fent una mica de combinatòria, tenint en compte que he plantejat 10 opcions diferents, però que en realitat són unes quantes més, perquè només les he fetes duals i almenys són triples (les tres hipòtesis que deia; aquí només n’hi ha dues), ens n’anem, ràpidament, a uns més de 50 escenaris diferents –Aa1Ii o Ab1Ii o Ba1Ii o Bb2IIi.....
És evident que cal estar preparat pel que pugui passar, però poden passar moltes, moltes coses. I preveure només (o fer pública només) la previsió més negativa pot modificar la percepció i la presa de decisions d’un seguit d’actors (públics i privats) que poden acabar generant, precisament, la situació que es vol evitar. Així, si només es dediquen recursos públics a la prestació de serveis de protecció del més feble acabarem deixant de fer polítiques d’inversió en empresa, indústria, recerca, creació d’oportunitats per a tothom que són les que han d’aconseguir la reducció de la quantitat de població afeblida.
Llarg, ho sé. Però
m’he explicat?
1 comentari:
Si i no. T'has explicat però a la primera part t'has liat i el teu subconscient ha deixat clar com creus que es poden fer les hipòtesis: hipòtesi pessimista, hipòtesi pessimista i hipòtesi realista.....
Per altra banda, la conya aquesta de les xarxes de solidaritat només se les creuen els peixos.....
Publica un comentari a l'entrada